Uitdagend in muziek
Kinderen
“Mama ik wil viool spelen”
Het kan! En het is leuk om samen met je kind muziek te maken. Hiervoor hoef je zelf geen muzikale achtergrond te hebben.
Veel ouders denken dat viool een moeilijk instrument is en dat het heel lang duurt voor je iets kunt spelen. Mijn ervaring is dat dit beeld niet klopt (of maar ten dele). Wel vormt vioolspelen een mooie uitdaging waarbij je met plezier veel nieuwe dingen kunt leren. De kinderen leren voor hun gevoel al in de eerste les een liedje, elke week kunnen ze meer. Wanneer je elke dag een moment vindt om muziek te maken gaan de kinderen heel snel vooruit.
Je kunt bij mij vanaf ongeveer zes jaar met vioolles beginnen. De lessen zijn speels van opzet, waarbij er aandacht is voor werkvormen op gehoor, muzikale spelletjes, een goede basistechniek, creativiteit en noten lezen. Ik sluit daarbij zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld en interesses van het kind.
Natuurlijk is er ook aandacht voor de manier waarop je thuis samen op een goede en leuke manier kunt oefenen. Als ouder speel je bij jonge kinderen een belangrijke rol bij het motiveren en enthousiasmeren. Met dagelijks een half uur viool spelen maken de meeste kinderen goede vorderingen en blijft het leuk. Om je kind goed te begeleiden en samen te genieten van het dagelijkse moment muziek maken hoef je echt niet zelf een instrument te kunnen bespelen of noten te kunnen lezen.
Ik richt me met name op meer- en hoogbegaafde leerlingen
Jongeren
Wellicht speel je al jaren en houd je vooral van samenspelen met anderen en mooie stukken spelen. Grote kans dat je al in een ensemble of orkest speelt. Natuurlijk is het ook mogelijk om nog te beginnen met viool- of altvioollessen.
Je krijgt steeds meer je eigen ideeën over te spelen stukken en over wat je met je viool of altviool wilt bereiken. Ik vind het dan ook heel belangrijk dat ik goed weet wat je drijfveer is om te spelen. In overleg stippelen we een pad uit om verder te groeien op je instrument.
Samenspelen met andere leerlingen met gedeelde interesses is natuurlijk ook heel leuk.
Als je wilt voorspelen voor een studentenorkest kun je ook een paar lessen nemen waarin we werken aan je solostuk en de orkestpartijen.
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak speciale mogelijkheden en leerbehoeftes. Zij kunnen echter ook voor hen zeer specifieke problemen tegenkomen. Vertrouwen en plezier vormen in mijn lesgeven altijd de basis om te leren. Hierbij maak ik graag gebruik van de ervaringen van de ouders en de kinderen zelf.
Door mijn individuele aanpak kan ik goed aansluiten bij de motivatie, kwaliteiten en mogelijkheden (en soms uitdagingen) van leerlingen. Van daaruit kan ik ze ook prikkelen om zich op ander vlakken te ontwikkelen. Op deze manier is de vioolles ook in te zetten als extra uitdaging en mogelijkheid tot persoonlijke groei.
* ik bedoel hier cognitief meer-en hoogbegaafde kinderen. Hiervoor bestaat geen éénduidige definitie. Het gaat vaak om een cluster van kenmerken.
Kamermuziekensembles
Muziek maken is een passie. Voor veel mensen is het spelen in één of meerdere ensembles dé manier om hun muzikale leven in te vullen. Door je met je ensemble te laten coachen krijg je weer extra inspiratie en leer je op meerdere vlakken bij.
Er zijn vele verschillende invalshoeken mogelijk. Het werken aan een mooie ensembleklank, stijl en interpretatie van een muziekstuk zijn hier enkele van. Ook technische aanwijzingen waar iedereen individueel van leert en diverse manieren om te repeteren zijn zaken die aan bod kunnen komen.