Voor wie zijn de lessen?

Kinderen
“Mama ik wil viool spelen”
Het kan! En het is leuk om samen met je kind muziek te maken. Hiervoor hoef je zelf geen muzikale achtergrond te hebben.

Veel ouders denken dat viool een moeilijk instrument is en dat het heel lang duurt voor je iets kunt spelen. Mijn ervaring is dat dit beeld niet klopt (of maar ten dele). Wel vormt vioolspelen een mooie uitdaging waarbij je met plezier veel nieuwe dingen kunt leren. De kinderen leren voor hun gevoel al in de eerste les een liedje, elke week kunnen ze meer. Wanneer je elke dag een moment vindt om muziek te maken gaan de kinderen heel snel vooruit.

Je kunt bij mij vanaf ongeveer zes jaar met vioolles beginnen. De lessen zijn speels van opzet, waarin er veel aandacht is voor werkvormen op gehoor, muzikale spelletjes, een goede basistechniek, creativiteit en het begin van noten lezen. Ik sluit daarbij zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld en interesses van het kind.
Als ouder speel je bij deze jonge kinderen een cruciale rol door thuis met de kinderen te oefenen en de kinderen te blijven motiveren en enthousiasmeren. Met dagelijks een half uur viool spelen maken de meeste kinderen goede vorderingen en blijft het leuk. Natuurlijk besteden we ook aandacht aan de manier waarop je thuis samen op een goede en leuke manier kunt oefenen. Om je kind goed te begeleiden en samen te genieten van het dagelijkse moment muziek maken hoef je dus echt niet zelf een instrument te kunnen bespelen of noten te kunnen lezen.

Ik richt mij vooral op kinderen die extra uitdaging zoeken.

Jongeren
Wellicht speel je al jaren en houd je vooral van samenspelen met anderen en mooie stukken spelen. Grote kans dat je al in een ensemble of orkest speelt. Natuurlijk is het ook mogelijk om nog te beginnen met viool- of altvioollessen.
Je krijgt steeds meer je eigen ideeën over te spelen stukken en over wat je met je viool of altviool wilt bereiken. Ik vind het dan ook heel belangrijk dat ik goed weet wat je drijfveer is om te spelen. In overleg stippelen we een pad uit om verder te groeien op je instrument.
Als je wilt voorspelen voor een studentenorkest kun je ook een paar lessen nemen waarin we werken aan je solostuk en de orkestpartijen.

Begaafde leerlingen
Muzikaal Talent
Voor leerlingen met muzikaal talent en bovengemiddelde mogelijkheden op het instrument is het extra belangrijk een heel goede brede basis te leggen. Het gaat dan onder andere om een goede techniek, een brede muzikale basis met verschillende muziekstijlen, basistheorie, ontwikkeling van innerlijk gehoor en het blijven voeden van het plezier. Uitdagen en verdiepen zijn erg belangrijk. Door onder andere mijn betrokkenheid bij het Pi project (een door het conservatorium van Den Haag ontwikkelde methode voor breed muzikaal en instrumentaal onderwijs aan jonge kinderen met een muzikale aanleg), mijn studie muziekpedagogiek en mijn jarenlange ervaring als docent kan ik getalenteerde leerlingen geruime tijd begeleiden. Wanneer het moment aangebroken is om nieuwe wegen te gaan ontdekken zal ik dit altijd aangeven.

Extra uitdaging; meer- en hoogbegaafdheid
Vioolles kun je uitstekend inzetten als middel tot extra uitdaging en mogelijkheid tot persoonlijke groei.
Bij het vioolspelen gebruik je veel verschillende vaardigheden. Het doet onder andere een beroep op cognitieve, motorische, creatieve, sociale en metacognitieve vaardigheden (hoe leer je). Je kunt op verschillende vlakken dus veel leren. Daarom is muziek maken vaak ook een heel goede aanvulling voor kinderen die veel uitdaging nodig hebben.
Ook is de vioolspelen in mijn ogen een manier om te leren voor jezelf te staan en jezelf te presenteren. Je leert dat het leuk kan zijn om iets niet meteen te kunnen en dat het zin heeft om door te zetten en te oefenen. Zo leer je trots te zijn op wat je hebt bereikt.
Hoogbegaafde kinderen zijn kinderen met speciale mogelijkheden en leerbehoeftes. Zij kunnen echter ook voor hen zeer specifieke problemen tegen komen. Ik zoek in mijn lesgeven altijd naar een leeromgeving waarin de kinderen zich met veel plezier optimaal kunnen ontwikkelen. Hierbij maak ik graag gebruik van de ervaringen van de ouders en de kinderen zelf.

Kamermuziekensembles
Muziek maken is een passie. Voor veel mensen is het spelen in één of meerdere ensembles dé manier om hun muzikale leven in te vullen. Door je met je ensemble te laten coachen krijg je weer extra inspiratie en leer je op meerdere vlakken bij.
Er zijn vele verschillende invalshoeken mogelijk. Het werken aan een mooie ensembleklank, stijl en interpretatie van een muziekstuk zijn hier enkele van. Ook technische aanwijzingen waar iedereen individueel van leert en diverse manieren om te repeteren zijn zaken die aan bod kunnen komen.